Amnestie a milost

Zařazeno v tématech

Typ školy: Střední odborné vzdělávání


Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
6. ročník - Základní školy
7. ročník - Základní školy
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy

Abstrakt

Lekce žákům přiblíží původ a smysl prezidentských amnestií a milostí. Na fiktivním příkladu „známkové amnestie“ ve škole se žáci zamyslí nad smyslem amnestie; na příkladech skutečných případů pak diskutují o udělení milosti. Lekce by měla vést k zamyšlení nad kladnými i zápornými dopady odpuštění pro jednotlivce i společnost a ke schopnosti podívat se na amnestii perspektivou odsouzeného i nevinného.

Lekce reaguje na dění kolem amnestie vyhlášené prezidentem Václavem Klausem 1.1.2013, avšak s touto konkrétní amnestií přímo nepracuje. Obsahuje však odkazy na doporučené zdroje pro případ, že by se učitel chtěl této konkrétní amnestii věnovat v navazující hodině. 

Pomůcky

Nakopírované (a rozstříhané) texty z přílohy O amnestii a Příklady milostí

Vlastní formulace cílů

Žáci vysvětlí rozdíl mezi amnestií a milostí a uvedou základní fakta o amnestii.

Žáci se vcítí do role amnestovaného i nevinného a uvědomí si, zda se se změnou perspektivy mění také jejich pohled na amnestii.

Žáci diskutují o konkrétních případech žádostí o milost a reflektují rozdílnost názorů na její udělení. 

Časový rozsah
45 minut
Popis uč. jednotky

1.       Úvod (5 min)

  • Sdělíme žákům: „Rozhodla jsem se, že v 8.B udělím amnestii všem, kteří mají v žákovské knížce maximálně tři poznámky. Tímto okamžikem se jejich poznámky mažou a mizí všem z paměti. Těm, kteří mají poznámek víc, vše zůstává tak, jak bylo. V 8.A jsem se rozhodla udělit milost Pepovi, vymažu mu dvě poznámky, protože jsem mu je dala v situaci, kdy jsem byla rozčilená a odnesl to za ostatní.“
  • Ptáme se žáků: Jaký je rozdíl mezi dvěma rozhodnutími? Všimli jste si, že jsem použila dva různé pojmy pro skutky, které se chystám udělat? Jak se to tedy dělí? Kdo si institut amnestie vymyslel? Která možnost se vám zdá spravedlivější? A která je pro koho výhodnější a čím?

2.       Práce s pojmy (10 min)

  • Přečtěte si text (příloha O amnestii) a odpovězte na otázky:
    • Je amnestie starší než Česká republika?
    • Vyhlašuje se pouze v ČR?
    • Kdo ji vyhlašoval dříve a kdo teď? Kdo ji vyhlašuje, je-li schválena zákonem?
    • Jaký je rozdíl mezi milostí a amnestií?
    • Vymysli příklad, jak by mohla být znít amnestie, kterou bys vyhlásil na místě prezidenta.
    • Tipni si, kolik bylo od roku 1918 dosud vyhlášeno amnestií (47) a kolik jich bylo od 17. listopadu 1989 dosud (6: 12/1989, 1/1990 – 23 tisíc osob, 2/1990, 2/1993 – 130 osob, 2/1998 – 930 osob, 1/2013 – 6145 osob z vězení + dalších zhruba 14500)

3.       Dopady amnestie (10 min)

  • Rozdělte se do čtveřic a představte si, že na dva z vás se vztahuje amnestie a ve všech předmětech se vám vymažou všechny známky horší než dvojka. Jste rádi, že jste byli amnestovaní? Myslíte, že v předmětech, kde jste na tom špatně, máte teď větší šanci získat na vysvědčení lepší známku? Berete to jako dobrou příležitost a motivaci víc se snažit, nebo naopak můžete zvolnit, když máte to špatné odpuštěno?
  • Další dva mají naopak prospěch natolik špatný, že se jim nevymaže nic. Berete to jako nespravedlnost, že někteří dostali novou šanci, ale vy ne? Přejete to svým spolužákům, nebo jste naopak naštvaní a závidíte jim?
  • Je mezi vámi někdo, kdo má pouze jedničky a dvojky? Jak on vnímá to, že jeho spolužáci se nemuseli tolik snažit, a přesto jsou na tom teď stejně? Je to fér? Je to pro ně dobrá příležitost se spravit, nebo by nikdy neměli dostat šanci zbavit se zátěže svých neúspěchů?
  • Jak si myslíte, že by učitelé jiných předmětů reagovali, kdyby jim někdo nařídil, že mají vymazat všechny špatné známky? Neměli by pocit, že jejich práce na přípravě a opravách testů, zkoušení u tabule, byla úplně zbytečná?
  • Po osmi minutách požádejte žáky: k tabuli ať se postaví ti, kdo by si přáli, abych vyhlásil(a) takovou známkovou amnestii, a na druhou stranu třídy ti, kdo by to nechtěli. Teď si představte, že jste všichni jedničkáři a amnestie by se na vás nevztahovala, na vaše spolužáky ale ano. Postavili byste se teď jinam?

4.       Komu bychom udělili milost? (15 min)

  • Přečti si ve čtveřicích příběhy různých osob – ne všechny milost dostaly – a rozhodni, komu bys udělil milost (příloha Příklady milostí).
  • Shodli jste se na tom, kdo si milost zaslouží a kdo ne? V jakých případech jste měli největší rozpory? S čím byste určitě nesouhlasili? atd.

5.       Závěr (5 min)

Shrneme rozdíl mezi pojmy milost a amnestie a především zdůrazníme to, že každý z nás má jinou životní zkušenost a proto i ostatní lidi a jejich prohřešky soudí jinak. Pro někoho může být odpuštění trestu výrazem nespravedlnosti, pro jiného životní příležitostí. Myslíte, že by bylo dobré, kdybychom se vždycky na všem shodli? …

Hodnocení

Hodnotíme aktivitu žáků v hodině, v příští hodině můžeme ověřit znalost rozdílu mezi amnestií a milostí a jejich pozadí. 


Klíčová slova

odpovědnost, svoboda, Učím s RESPEKTem



Přiložené soubory:
lekce_amnestie_o-amnestii.pdf  
lekce_amnestie_priklady-milosti.pdf  
lekce_amnestie-prilohy-docx.rar  



Autor: Iva Tajšlová a Jaroslav Petřík, COV


Diskuze:


Opiště kód z obrázku Captcha Image Načíst nový obrázek

Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.