Autoři a cenzura I.

Zařazeno v tématech

Typ školy: Gymnázia


Pro žáky:
2. ročník - Střední školy / Gymnázia

Abstrakt

Co a kdy je cenzura. Proč k ní docházelo, dochází.

Pomůcky

Pracovní list Životopis budoucnosti. Pracovní list Kritéria cenzury .

Vlastní formulace cílů

Studenti vytvoří vlastní životopis, který bude podroben cenzuře.

Studenti si vyzkouší cenzuru cizího životopisu.

Studenti vyjádří vlastními slovy, co to je cenzura a k čemu slouží.

Časový rozsah
2x 45 min
Popis uč. jednotky

1) Studenty uveďte do aktivity sdělením, že noviny „Hlas občana" připravují zvláštní vydání zaměřené na to, jak si dnešní mladí lidé představují svou budoucnost. Proto vás požádali, aby každý student napsal vlastní životopis, a to tak, jak si představuje svůj život za 10 let (viz pracovní list Životopis budoucnosti). Pracovní list si upravte podle věku a úrovně studentů (můžete přidat i další kolonky, vždy však zachovejte zároveň ty stávající). Studenty upozorněte, že text bude číst někdo jiný, avšak neprozrazujte, že bude později podroben cenzuře.

 

2) Každý student si vymění svůj hotový životopis s jiným studentem.

 

3) Nadcházející část cenzury uveďte studentům situací, kdy se oni sami stávají pracovníky redakce novin „Hlas občana". Dostali od šéfredaktora pokyn, že texty, které jdou do tisku musí nově procházet cenzurou a jejich úkolem bude proto životopis, který dostali od některého ze spolužáků, zcenzurovat podle daných kritérií šéfredaktora (viz pracovní list Kritéria cenzury). Jakmile životopis neodpovídá alespoň jednomu kritériu, nemůže být otištěn a bude zakázán.

 

4) Poté, co každý provede cenzuru cizího životopisu, napíše na něj tučným písmem „ZAKÁZÁNO" či „POVOLENO" podle toho, zda prošel cenzurou či ne. Zcenzurované životopisy se vrátí k původnímu majiteli (autorovi životopisu).

 

5) Nyní si se studenty představte, kolik a jaké texty cenzurou prošly a které naopak ne a proč. Cenzurované texty si můžete vyvěsit ve třídě.

 

REFLEXE

  • Jak se cítí autoři, jejichž text byl zakázán?
  • Proč byly některé texty zakázány a jiné povoleny?
  • Co je to cenzura?
  • Kdo rozhodl o kritériích cenzury?
  • Jak jste se cítili v roli autora článku (životopisu)?
  • Jak jste se cítili v roli cenzora?
  • Odpovídají kritéria cenzury těm, které se používaly před rokem 1989? Která ano a která ne?
  • Co všechno mělo před rokem 1989 vliv na to, zda bude článek v novinách otištěn?
  • V jakých dalších oblastech totalitní režim manipuloval s informacemi?
  • Co to je samizdat?
  • Jak souvisel samizdat s cenzurou?
  • Existuje dnes cenzura? Pokud ano, jaká a kde?

Důležité je, abyste během reflexe se studenty podrobně prošli kritéria cenzury a vysvětlili si, jaká z nich byla v období komunismu používána.

Doporučujeme, abyste sepsali se studenty, jak vypadala kritéria cenzury před rokem 1989, a vyvěsili ve třídě. Životopisy studentů můžete na závěr podrobit cenzuře podle těchto kritérií.

 

Další varianty práce s vytvořeným životopisem:

1) Studenti vysvětlí, zda by jejich životopis prošel při výběrovém řízení do zaměstnání před rokem 1989 (např. do státního podniku "Dřevoplast"). Pro tuto aktivitu je třeba, abyste si připravili skutečný nebo smyšlený inzerát s požadavky na uchazeče o práci.

2) Studenti porovnají požadavky na uchazeče o práci v době totality a dnes. A aplikují je na svůj životopis.

 

Informační zdroje k tématu:

www.totalita.cz - cenzura v komunistickém Československu, ukázky cenzurovaných textů

KŘIVÁNKOVÁ, Alena - VATRÁL, Jozef: Dějiny československé žurnalistiky, IV. díl: Česká a slovenská žurnalistika v letech 1944-1987. Brno, Novinář 1989.

Hodnocení

V této lekci jde především o to, aby si žáci představili, jak fungovala/funguje cenzura. Hodnotit můžeme to, jak studenti dokáží v závěru lekce definovat, co je to cenzura, a objasnit, s jakými kritérii pracovala cenzura za totality a v čem spočívá cenzura dnes.


Klíčová slova

demokracie, lidská práva, mediální gramotnost, projevit názor, svoboda





Autor: Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality


Diskuze:


Opiště kód z obrázku Captcha Image Načíst nový obrázek

Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.