Nová média - kyberšikana

Zařazeno v tématech

Typ školy: Základní vzdělávání


Pro žáky:
7. ročník - Základní školy
8. ročník - Základní školy

Abstrakt

Lekce patří do série lekcí k novým médiím. Žáci se seznámí s problematickým obsahem internetu, s různými podobami kyberšikany, vcítí se do kůže postižených, dozví se, jak postupovat v případě, že se s kyberšikanou setkají. Zaujmou postoj k nenávistným kampaním na internetu.

Pomůcky

Tablety, popř. jiná média s přístupem k internetu, promítací zařízení. Kopie s textem Star Wars Kid v dostatečném množství pro žáky, popř. soubor uložen k promítnutí. Nastříhané kartičky pro žáky z přílohy Rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou. Lepící papírky, fixy.

Vlastní formulace cílů

V sérii lekcí Nová média chceme upozornit na patologické jevy, které se objevily s rozšířením nových technologií a poukázat na jejich širší souvislosti a možný dopad na společnost.

 

Časový rozsah
2x45 min
Popis uč. jednotky

1. hodina

 

1. Závadný obsah

Hodinu začneme prezentací (viz příloha Závadný obsah), v níž žáci rozpoznávají závadný a nezávadný obsah na internetu vzhledem ke vztahu k dětem a mládeži. V hodnocení vycházíme z článku Děti a závadný obsah na internetu z portálu www.e-bezpeci.cz.

http://e-bezpeci.cz/index.php/temata/dali-rizika/1037-deti-a-zavadny-obsah-na-internetu

Prezentace obsahuje skryté slidy s odpověďmi a komentáři.

 

 

2. HateFree Culture

Žákům pustíme video ke kampani HateFree: https://www.youtube.com/watch?v=l87ufAaSJKI.

a / nebo promítneme album jedné z kampaní HFC o nenávistných komentářích ke konkrétním lidem.

https://www.facebook.com/pg/HateFreeCulture/photos/?tab=album&album_id=70
4981976269966

Žáků se zeptáme, zda kampaň v médiích zaznamenali a co má za cíl, respektive na popud čeho tato kampaň vznikla. Pokud žáci sami nepřijdou na nenávistné komentáře na internetu, ukážeme jim kousek diskuse pod videem. Např.:


generallz
 před 7 měsíci

Zrovna vy, bytosti z HateFreeCulture, jste ti nejnenávistnější lidé, jaké si snad lze představit.


popersesciganem
 
před 7 měsíci

Zbytečná organizace která nás stojí jen peníze a lidé, kteří jsou nemakačenka a nechtějí makat, tak pracují v takových to organizacích.


Venca V
 
včera

Stejnej hnus, jako ta zisková organizace, co ho vytvořila.


Ray Mond
 
před 3 měsíci

Je špatné nenávidět ze špatných důvodů. Ale není nic špatného na tom nenávidět ze správných důvodů!


Radim Grimsvotn
 
před 5 měsíci

Odporná kampaň Návistnických přísavek a dojičů dotací z Norských "fjordů"


David Vantuch
 
před 7 měsíci

hlavne hate na vsechno co neni hate free. ovcani si v poslednu dobe moc vyskakujou, tak jim ucpem huby touhle srackou


macaliny666
 
před 1 rokem

nenávist je supr


Zeptáme se žáků, do jaké kategorie vzhledem k úvodní aktivitě by patřily nenávistné diskuse, nebo-li tzv. hejtování:

  1. Nelegální
  2. Legální, ale nelegální při zpřístupnění dítěti
  3. Legální, ale pro dítě závadný

Určitě se jedná o obsah závadný a, pokud (děje se velmi často) obsahuje vulgarismy, výhrůžky, či extremistické názory, i nelegální. Provozovatel serveru by měl zajistit smazání takových příspěvků. Vzhledem k množství příspěvků ovšem většina provozovatelů není schopna toto uhlídat.


Rozvineme diskusi:

  • Účastníte se někdy diskusí a komentářů pod zveřejněným obsahem na internetu? V jakých případech? Zdůrazníme, že ne všechno komentování na internetu je závadné. Např. stránky typu čsfd.cz, nebo  posuzování e-shopů, kvality zboží,… je určitě užitečné.
  • Čtete tyto komentáře?
  • Kdo/jaký člověk podle vás píše takovéto nenávistné komentáře?

Tuto otázku pojmeme jako brainstorming: Po žácích chceme vlastnosti takového člověka – píšeme je na tabuli, v průběhu hodiny se k nim vrátíme. Píšeme jednoslovné i víceslovné charakteristiky (pro názornost uvádíme několik vlastností, které studenti vymysleli při zkoušení této aktivity v hodině OV recenzentkou Mgr. Boldišovou -  nižší IQ, má mindrák, agresivní, vulgární, slaboch, srab – ve smyslu anonymity, uráží, protože ví, že dotčený na něj nemůže, tváří v tvář by si to nedovolil,...)

  • Vzpomenete si na nějaké video/článek/kampaň na sociálních sítích, která vyvolala velkou nenávistnou nebo posměšnou reakci veřejnosti?


Pokud tak neučiní některý ze studentů, připomeneme kauzu Star Wars Kid. Studentům promítneme nebo rozdáme vytištěný soubor Případ Star Wars Kid (viz přílohy). Četbu článku přerušíme (u tištěných kopií doporučujeme papír v místě předělu ustříhnout) v místě, kde je dělicí čára. Ptáme se, zda někdo ví, jak se kauza dále vyvinula, jak to s postiženým chlapcem dopadlo.


Žákům dáme dočíst článek.

V komentáři ke konci článku nezapomeňme zmínit, že konec je poměrně šťastný vzhledem k ostatním případům kyberšikany (sebevražda není výjimkou - viz případy níže). Video Star Wars Kid je dodnes 2. nejsledovanějším videem na youtube.


Další případy kyberšikany např.

http://e-bezpeci.cz/index.php/temata/kyberikana/751-dalsi-tragicky-pripad-kybersikany-rebecca-ann-sedwick

http://e-bezpeci.cz/index.php/temata/kyberikana/560-kanadskym-vancouverem-otasla-zprava-o-smrti-patnactilete-kolaky-amandy-toddove

http://www.bezpecnykraj.cz/ebezpecnost/napsali-o-nas/kybersikana-na-socialnich-sitich.aspx

 

 

3. Šikana versus kyberšikana

Vrátíme se k vlastnostem napsaným na tabuli z předchozí aktivity. Zeptáme se žáků, zda si myslí, že všichni, kteří komentovali toto video, jsou takoví, jak se zde píše…

Odpověď bude samozřejmě, že ne. Když se na takové video podívá cizí člověk, přijde mu zábavné, určitě v první řadě nemyslí na to, jak asi je tomu klukovi, když se mu tolik lidí posmívá. V podstatě nevědomky se tak stává agresorem v kyberšikaně…

Zdůrazníme, že toto je první a hlavní rozdíl mezi kyberšikanou a šikanou.

 

Náhodně vybraným žákům rozdáme lístečky se znaky šikany/kyberšikany (viz příloha Rozdíly mezi šikanou a kyberšikanou rozstříhaná na jednotlivé pole). Žák přečte text na lístečku a snaží se (za spolupráce se zbytkem třídy) určit, zda se zmíněná věc týká šikany, kyberšikany, popř. obého zároveň, a proč si to myslí.

Dělení uvedené v souboru není striktní, většina bodů může platit pro oba druhy šikany.

Během aktivity si žáci mohou dělat zápis znaků kyberšikany do sešitu.

 

 

2. hodina


Na začátku stručně shrneme, co jsme dělali minule.

 

4. Když jsem oběť…


4.a. Skupinové hejtování

Na lepící papírky napíšeme před začátkem hodiny heslovité charakteristiky široké škály - od pozitivních, přes neutrální, až po vyloženě negativní – u nich vycházíme z řeči hejterů (samozřejmě se vyhýbáme vyloženě vulgárním výrazům). Seznam návrhů:                          
                       

Lúzre Jsi překrásná            Ty socko
Nesnáším tě Smrdíš Chytrolínko
Nesnesitelnej šprte      Jsi hustej Anorektičko
Jsi tlustá J L
Vymatlanče I like it Namachrovanej pitomče   
Bejku Trapáku Promiň
Nemakačenko Prosím Velkej hnuse
Díky Jdi se zabít Jsi boží
Jsi odporný Jsi nejvíc! Počkám si na tebe…
LOL Špíno Ahoj

 

Každý ve třídě dostane od učitele na čelo papírek tak, aby žák neviděl, co na něm stojí (tak se na rozdíl od náhodného losu zabrání tomu, aby např. dívka s poruchou příjmu potravy dostala papírek s nápisem Anorektička, naopak můžeme využít možnosti drobných vtípků, např. dát chlapci nápis Jsi krásná, atd.).

 

Studentům dáme limit 5 minut, v němž se pohybují volně po třídě a reagují na sebe podle nápisů na čele. Nesmí komunikovat slovy, povolena jsou pouze citoslovce, mimika a gesta.

Po uplynutí stanoveného času žáky vrátíme na jejich místa, řekneme jim, ať si zatím papírky na čele nechají a ať si nesedají.

 

4.b. Teploměr

Zhodnotíme předchozí dění na škále teploměru, jehož stupnici žáci určují pohyby rukou nahoru a dolu – jako rtuť v teploměru – nahoře: NEJVÍC, SUPER, POZITIVNÍ, čím víc je ruka dole, tím víc je to opak.

Učitel říká situace, žáci rukou ukazují, jak se cítí.

  • Při předchozí aktivitě jsem se cítil skvěle!
  • Chování spolužáků ke mně bylo divné.
  • Pociťoval jsem rozpaky z toho, jak se ke mně ostatní chovali.
  • Bylo mi úzko, že jsem nemohl reagovat slovy.
  • Mám na čele napsáno něco příjemného.
  • Tuším, co mám napsáno na čele. Těch, co mají ruce nahoře, se můžeme zeptat, co si myslí, že tam mají a porovnat to s nápisem na papírku.

Nyní se žáci mohou podívat na papírek. A pokračujeme v teploměru:

  • Jsem překvapený.
  • Raději bych měl na čele něco jiného…
  • Byla to dobrá hra!

 

4. c. Osa +/-

Někam ve třídě (na zeď, tabuli) umístíme lepící papírek se znakem + (plus) a na protilehlé místo ve třídě papírek se znakem – (mínus).

Studenty vyzveme, aby zvolili, který pojem z papírku se jim zdá nejhorší,(ve smyslu  který by je nejvíce zasáhl, kdyby si ho o sobě přečetli), a který naopak vyznívá nejpříznivěji. Osoba s vybraným nejhorším papírkem se postaví co nejblíže ke znaku mínus, s nejpříjemnějším pak ke znaku plus. Oběma aktérům klademe otázky, pomocí nichž chceme dojít k poznání, že to místo, na němž právě stojí, jim připadlo kvůli tomu, že je někdo nějak ve veřejném prostoru označil a oni s tím fakticky nemohli nic dělat.

Pro názornost uvádíme u příkladů otázek i některé odpovědi ze dvou testování aktivity v hodinách OV.

  • Jak se na svém místě cítíte?

(Odpovědi u plusu: „Jako vítěz.“, „Fajn, protože jsem boží.“ (=nápis na kartičce Jsi boží); u mínusu: „V pohodě, protože to, co je na kartičce, se mnou nijak nesouvisí.“; „Co mám dělat, když jsem ten papírek dostal a vy jste mě sem poslali…“).

  • Mohli jste nějak ovlivnit, kde stojíte?

Je dobré upozornit na to (pokud se tak stane), že lidé u plusové hodnoty se s pojmem na nálepce ztotožnili, kdežto ti s negativní konotací se jasně od papírku distancovali.

 

Nyní ostatní žáky vyzveme, aby se – každý se svým papírkem v ruce – zařadili do této osy tam, kde by se cítili být, kdyby je někdo jejich pojmem skutečně označil. Neutrální pojmy se řadí uprostřed, ostatní blíže či dále od plusu či mínusu podle toho, jak je jim nápis příjemný/nepříjemný.

Několika vybraných žáků se zeptáme, proč si stoupli tam, kam si stoupli (např. u Chytrolínky bylo zajímavé, že v jedné třídě to označení vnímali vyloženě negativně, ve druhé se shodli, že je docela milé). Dáváme prostor pro komentáře i ostatním, přímo nevyvolaným, pokud se chtějí zapojit.

 

4.d. Shrnutí 

Žáci se vrátí do lavic. Skrze otázku Proč jsme tuto aktivitu dělali?, popř. několika dalších dovedeme žáky k uvědomění, že to, co o nás napíše na internetu někdo jiný, nemůžeme ovlivnit. Že si to posléze začne žít svým vlastním životem. A na rozdíl od papírků, které teď po hodině vyhodí do koše, se toho obsahu nelze nijak účinně zbavit. Jak tedy reagovat, když se nám něco takového stane?

 

4.e. Co dělat?

Nejlepší ochranou je prevence. Promítneme (a poskytneme ke stažení) studentům prezentaci Kyberšikana – co s tím?.

 

 

5. Reflexe

 

Studentům rozdáme ještě jednu várku lepících papírků. Za pomoci posledního slidu prezentace Kyberšikana – co s tím? vyzveme studenty, aby napsali na papírek to, co je během těchto dvou hodin nejvíce zasáhlo, co si z této lekce zapamatovali.

Až budou hotoví, vylepí lístečky na tabuli. Všichni (včetně učitele) si mohou přečíst, co napsali ostatní. Pokud zbyde čas, můžeme zajímavé odpovědi společně komentovat.

 



Tato lekce úzce vychází z informací nabytých na seminářích E-bezpečí a z portálu tohoto projektu.
 

Hodnocení

Známka za spolupráci, za aktivitu v hodině.

 


Klíčová slova

kritické uvažování, lidská práva, mediální gramotnost, odpovědnost, projevit názor, spolupráce



Přiložené soubory:
Pripad_Star-Wars-Kid.docx  
Závadný obsah.pptx  



Autor: Pavla Pokorná


Diskuze:


Opiště kód z obrázku Captcha Image Načíst nový obrázek

Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.