Mluvíme víc spolu, nebo s klávesnicí?

Zařazeno v tématech

Typ školy: Základní vzdělávání


Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
6. ročník - Základní školy
7. ročník - Základní školy
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy

Abstrakt

Lekce vede žáky k zamyšlení nad tím, jakým způsobem komunikují se svým okolím, zda elektronická komunikace (SMS, IM, facebook) nepřevažuje nad osobním kontaktem, a jak se taková komunikace liší od té osobní. Výstupem lekce je také soubor pravidel slušného používání telefonů během společných aktivit.

Lekce je inspirovaná článkem „Tablet místo učebnice“  – 9.12.2012, Respekt číslo 50/2012 

Pomůcky

Nakopírované texty z přílohy a obrázky k vymezení dvou světů.

Vlastní formulace cílů

Žáci formulují výhody a nevýhody elektronické komunikace oproti osobnímu kontaktu.

Žáci formulují možné škodlivé dopady elektronické komunikace.

Žáci vytvoří a prodiskutují pravidla slušnosti při používání telefonu během osobního kontaktu. 

Časový rozsah
45 minut
Popis uč. jednotky

1. Úvod  (5 minut)

  • Požádáme žáky o odhad, kolik každý den pošlou smsek, emailů, IM zpráv nebo postů na facebook. Zeptáme se, kdo z nich se považuje za „závisláka“ na telefonu nebo facebooku, a kdo by se naopak bez nich zcela obešel.

2. Dva světy (20 minut)

  • Rozdělíme žáky do trojic až čtveřic, ideálně tak, ať máme ve třídě sudý počet skupin. Můžeme je nechat se rozdělit na „závisláky“ a „losery“ podle toho, jak moc používají facebook a chytré telefony, nebo můžeme skupiny utvořit náhodně (třeba s pomocí losovátek).
  • Skupinám rozdáme scénáře dvou hypotetických světů (viz příloha) a vyzveme je, ať se společně pokusí odpovědět na otázky psané kurzívou. Zatímco skupiny pracují, vystavíme na opačných koncích tabule obrázky z přílohy.
  • Vyzveme skupiny se stejnými scénáři, ať si vzájemně představí své závěry a společně vyberou deset bodů, které jim společně přijdou nejdůležitější (např. nejvíce se na nich shodli). Těchto deset bodů pak zapíšou na tabuli pod obrázek, který reprezentuje jejich svět.
  • Vyzveme skupiny, ať představí svých deset bodů zbytku třídy a vysvětlí je.
  • Požádáme žáky: „Představte si, že v roce 2048 se opravdu stane nějaká katastrofa. Kdybyste si mohli vybrat, která z těchto dvou to bude, která by to byla? Postavte se na příslušnou stranu tabule.“
  • Vyzveme žáky: „Zaměřte se teď na to, jak jste sami ve dvou světech popsali podobu komunikace. Kdybyste měli zhodnotit, jakým z těch dvou způsobů sami spíše komunikujete, ke kterému světu máte blíže?“ Pozorujeme, zda někteří žáci přecházejí na opačný konec tabule a příp. je vyzveme, ať svůj přesun zdůvodní.
  • Nyní zapomeňme na katastrofy a postavme se mezi dvě katastrofy tak, jak bychom se vzhledem ke komunikaci viděli v ideálním světě. Pravděpodobně se bude jednat o kompromis, kdy bychom nechtěli úplně přijít ani o jeden ze dvou způsobů. Navážeme další částí hodiny, ve které budeme řešit případy, kdy se obě formy komunikace prolínají.

3. S telefonem i spolu (15 minut)

  • Vrátíme žáky do původních skupin a požádáme je, ať se společně zamyslí nad situacemi, ve kterých by se dala vyhodnotit elektronická komunikace jako škodlivá (ať už z vlastní zkušenosti, nebo z doslechu). Pokud tuto lekci děláme s málo kreativní třídou, můžeme jim nabídnout konkrétní otázky:
    • Stalo se ti někdy, že jsi byl(a) někde s kamarády a namísto spolu jste si povídali s někým úplně jiným prostřednictvím telefonu? Bylo ti to příjemné, obtěžující, nebo ti to bylo jedno? Udělal jsi to někdy sám? Jak myslíš, že se cítili ostatní?
    • Když s někým mluvíš a přijde ti nová smska, je pro tebe důležitější dokončit rozhovor, nebo si novou zprávu přečíst? Pokud si hned zprávu přečteš, mohl by to ten druhý vnímat tak, že je pro tebe v tu chvíli méně důležitý než kdokoliv, kdo by ti mohl poslat zprávu?
    • Stalo se ti někdy, že ses vyhýbal(a) osobnímu kontaktu v nepříjemné situaci (třeba jsi někomu něco slíbil a pak to nesplnil) a nahrazoval ho psaním zpráv? Pokud ano, proč? Myslíš si, že je snazší se vymlouvat v sms či v mailu spíš než osobně?
    • Používáš na facebooku jiná slova, než ve skutečnosti? Dokázal(a) bys komentáře a statusy, které dáváš na FB, říct adresátům i osobně? Pokud ne, proč?
  • Vysvětlíme žákům, ať se pokusí z vyjmenovaných situací formulovat pravidla, která by měla škodlivým formám komunikace předejít.
  • Vyzveme skupiny, ať si pravidla vzájemně představí (jedna skupina začne a další pak přidávají jen ta pravidla, která ještě nezazněla, příp. zvednou ruku u pravidla, jehož obdobu formulovali také).

Pozn.: Aktivitu je možné obohatit projekcí krátkého filmu Facebook vs. Realita (8 min). 

3. Závěr (5 minut)

  • Vyzveme žáky, ať zformulovaná pravidla zkusí uplatnit během Vánoc s rodinou, a vybrat si třeba takové, které považují za důležité i kdyby pro ně bylo to nejtěžší, a jeho dodržování po celý další rok si vzít jako novoroční předsevzetí. 
Hodnocení

Hodnotíme aktivitu ve skupinách, snahu diskutovat a formulovat své názory. Po Vánocích se můžeme k lekci vrátit a pravidla reflektovat (zda je dařilo žákům dodržovat, proč ano a proč ne).  


Klíčová slova

odpovědnost, osobnostní rozvoj, svoboda, Učím s RESPEKTem



Přiložené soubory:
lekce_tablety_dva-svety.pdf  
lekce_tablety_prilohy-doc.rar  



Autor: Jaroslav Petřík, COV


Diskuze:


Opiště kód z obrázku Captcha Image Načíst nový obrázek

Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.