Základy mediální výchovy – Rozumět médiím

Základy mediální výchovy – Rozumět médiím Metodický materiál pro výuku mediální výchovy seznamuje žáky a studenty s principy fungování médií, učí je kritickému přístupu k médiím a uvádí do základů mediální gramotnosti. Kniha je určena pedagogům na 2. stupni ZŠ, SŠ a na všech typech gymnázií, vysokoškolským pedagogům, studentům pedagogiky a mediálních oborů na VŠ.

Dostupnost fyzicky, cena:

  • Vydalo nakladatelství Portál, autoři Marek Mičienka a Jan Jirák, cena 415 Kč

 

Dostupnost elektronicky:

  • ne

 

Návaznost na RVP:

  • vzdělávací oblasti
      • Jazyk a jazyková komunikace
      • Člověk a společnost
      • Informační a komunikační technologie
      • Člověk a jeho svět
      • Umění a kultura
      • Člověk a svět práce
      • Matematika a její aplikace
  • průřezová témata
      • Osobnostní a sociální výchova
      • Multikulturní výchova, Mediální výchova

 

Metody a formy výuky:

  • skupinová práce
  • diskuze
  • práce s textem
  • práce s obrázky a videem
  • kritické myšlení, argumentace
  • samostatná práce
  • brainstorming
  • prezentace
  • výtvarné techniky
  • průzkum
  • vyhledávání informací

 

Metodická podpora:

  • velmi dobrá – všechny aktivity jsou podrobně popsány včetně cílů, vazeb na RVP, délky a použitých metod práce a pomůcek

 

Časová náročnost aktivit:

  • nejčastěji 45 minut (někdy více)

 

Náročnost na přípravu:

  • pomůcky – nejčastěji pracovní listy připravené v příručce k okopírování, papíry, tužky
  • kopírovatelné přílohy – obsahuje
  • elektronické přílohy – ke knize vyšlo CD, webové stránky, na kterých má být k dispozici, nejsou momentálně funkční

 

Přehlednost:

  • struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
  • rejstřík pojmů – ne
  • slovníček – ano – v rámci kapitol i shrnující na konci knihy (definice pojmů jsou zpracované velmi srozumitelně)

 

Subjektivní hodnocení:

+ ke každé kapitole je připraveno mnoho kopírovatelných pracovních listů pro žáky a doplňující informace pro učitele bez potřeby úprav

+ aktivity jsou pestré a pro žáky atraktivně zpracované a připravené (pracuje se s konkrétním televizním programem, reklamou, doplňovačkami, tabulkami, …)

+ není nutné dodržovat návaznost kapitol, aktivity umožňují využití v různých předmětech (např. s cílem uspořádání projektu k průřezovému tématu mediální výchova)

 

Náhodně z obsahu:

  • Jak pracovat s příručkou
  • Masová média (Médium je…; Dva všední dny; Děti a televize; Mediální seznamka)
  • Stereotypy v médiích (Dva světy; Kdo to psal?; Očernění; Babičky v reklamě)
  • Média a politika (Reklama na politika; Jsou zprávy objektivní?; Plakát a propaganda)
  • Reklama (Jak nás dostává; Nevaž se, odvaž se; Jak prodat myšlenku; Maminka vždy ví; Přepište scénář)
  • Mediální slovníček


Datum publikace: 1. 4. 2007

Jazyk: česky
Forma: tištěná
Věk:
Základní školy - 2. stupeň
Střední školy


Klíčová slova

mediální gramotnost