- demokracie
- Evropská unie
- finanční gramotnost
- globalizace
- identita
- interkulturalita
- kritické uvažování
- lidská práva
- lokální dimenze
- mediální gramotnost
- mezinárodní vztahy
- Občanem v EU
- občanská společnost
- odpovědnost
- osobnostní rozvoj
- participace
- politika
- právo
- projevit názor
- spolupráce
- svoboda
- Učím s RESPEKTem
- udržitelný rozvoj
- veřejné instituce
Seznam učebních lekcí
Název | Autor | Časový rozvrh | Klíčová slova | Datum | Zobrazeno |
---|---|---|---|---|---|
Na cestě k transparentnější politické kampani?
Žáci se seznámí s novými pravidly pro financování a označování předvolebních kampaní – a přešlapy z minulých let. V roli konzultantů pravidla shrnují do manuálu pro politické kandidáty a zvažují důvody pro jejich zavedení. Poté v terénu sbírají příklady a na základě svých poznatků vyhodnocují, zda byla nová pravidla porušena, či ne. V případě (ne)označené politické reklamy své příklady sdílí v přehledu kampaní na fervolby.cz. V závěru lekce žáci na konkrétnách příkladech vyhodnocují přínos nových pravidel. |
Vendula Menšíková | 2 x 45 min; obnáší domácí úkol a sběr příkladů v terénu (lekci je potřeba uskutečnit v době předvolební kampaně, či krátce po volbách, do doby, než politická reklama z veřejného prostoru zmizí) | demokracie, kritické uvažování, lokální dimenze, občanská společnost, osobnostní rozvoj, participace, politika, právo | 16. 10. 2017 | 4783x |
Prezidenti a já
Na základě toho, co žáci již ví o českém a americkém prezidentovi a toho, co se dozví o roli prezidentského úřadu v parlamentním a prezidentském systému, mají příležitost zhodnotit, do jaké míry současní prezidenti využívají svého vlivu. V závěru pak žáci zkoumají paralelu s vlastním vlivem, i to, jak jej mohou uplatnit, když s něčím nesouhlasí. |
Vendula Menšíková | 2 x 45 min; obnáší domácí úkol | demokracie, participace, politika, projevit názor | 8. 2. 2017 | 5167x |
Země, kterou chceme
Žáci společně přemýšlí nad tím, jak by si přáli, aby vypadala ČR v roce 2030. Dozvídají se o procesu formulace rozvojových cílů v rámci Agendy 2030 na globální i národní úrovni. V doplňující hodině mají příležitost zkoumat vzájemné vazby mezi jednotlivými cíli a uvědomit si jejich propojenost. |
Vendula Menšíková | 1-2 x 45 min.; zadání domácího úkolu je potřeba provést před první hodinou | demokracie, identita, kritické uvažování, občanská společnost, odpovědnost, participace, politika, projevit názor, spolupráce, udržitelný rozvoj | 2. 2. 2017 | 5132x |
Proč bránit demokracii, když je?
Pomocí citátů o demokracii žáci zformulují principy, výhody a nevýhody demokracie. Na základě aktuálních textů o dění ve společnosti, žáci posoudí možná ohrožení demokracie a následně diskutují o tom, jak o ni sami mohou ovlivnit demokracii. |
Marie Veverová | 45 minut a domácí úkol (nebo 2x 45 minut) | demokracie, participace | 18. 1. 2017 | 8004x |
Volby do Evropského parlamentu
V tomto výukovém modulu se účastníci dozvídají o funkci a roli Evropského parlamentu (EP) v Evropské unii (EU). Evropský parlament je představen jako instituce, jejíž členové jsou přímo voleni občany členských zemí, a jako instituce, která má nezastupitelnou roli ve fungování EU a významně ovlivňuje její činnost. Účastníci se dozvídají o jednotlivých frakcích, které v EP působí, seznamují se s jejich významem a působností. Uvědomují si tak význam, který volení zástupci v EP mají. |
Milan Hrubeš, Lucie Pištěková | 90 minut | demokracie, Evropská unie, Občanem v EU, participace, politika, spolupráce | 14. 4. 2014 | 9463x |
Demokracie a volby
Tato oblast obsahuje vzdělávací cíle zaměřené na představení podstaty demokracie a významu voleb v demokratických režimech. Hlavním cílem je porozumění principům, na kterých funguje demokracie, pochopení role občana v demokracii a možnost jeho zapojení. Důraz je kladen především na význam voleb, které jsou hlavním prostředkem alternace moci, a na roli, kterou občané ve volbách zastávají. |
Milan Hrubeš, Lucie Pištěková | 90 minut | demokracie, Občanem v EU, participace, politika | 14. 4. 2014 | 8672x |
Občanem v EU
Tato oblast obsahuje vzdělávací cíle podněcující žáky k porozumění významu aktivity a angažovanosti občana při snaze ovlivňovat dění v EU. Oblast částečně navazuje na předešlé cíle zaměřené na vztahy mezi institucemi EU, státu a EU a nově přidává vztah EU a občanské společnosti. Studenti se dozvídají, co přináší tzv. evropské občanství, jaký je vztah mezi EU a občanskou společností a jaké nástroje mají občané k dispozici, chtějí-li ovlivnit dění v EU. |
Milan Hrubeš, Lucie Pištěková | 90 minut | demokracie, Evropská unie, Občanem v EU, občanská společnost, participace, politika, spolupráce | 10. 10. 2013 | 5831x |
Stát se členem politické strany?
Lekce vede žáky k hodnocení následků, které vyplývají z klesající důvěry občanů v politické strany a tenčící se členské základny těchto stran. Žáci zjistí, jaké funkce plní politické strany v demokracii, a zamyslí se nad možnou motivací pro členství v politické straně. Ve skupinách zpracují shrnutí činnosti mládežnických organizací přidružených k politickým stranám a představí je ostatním. V závěru sami reflektují svoji vlastní ochotu či neochotu zapojit se do činnosti některé z představených organizací. Lekce využívá články „Děkujeme, přicházíme“ – 25.11.2012, Respekt číslo 48/2012 a „Ti, kteří rozhodli“ – 21.10.2012, Respekt číslo 43/2012 |
Petr Čáp a Jaroslav Petřík, COV | 45 - 90 minut | demokracie, participace, politika, Učím s RESPEKTem | 9. 12. 2012 | 12766x |
Koho zvolím prezidentem?
Tato lekce může sloužit jako příprava žáků na studentské prezidentské volby, které proběhnou 11.-12. prosince 2012. Žáci se zamyslí nad kritérii, podle kterých by vybírali prezidenta, a zhodnotí, zda jejich kritéria odpovídají pravomocem, které prezident skutečně má. Vzájemně se informují o svých preferencích v prezidentské volbě a diskutují o přednostech i slabinách jednotlivých kandidátů. Pozn.: V lekci jsou ponechaní i tři kandidáti, kteří byli po sečtení hlasů Ministerstvem vnitra vyřazeni z volby; vzhledem k nejasnostem při vyhodnocení neplatných hlasů je stále možné, že se některý nebo všichni z nich volby nakonec zúčastní. Lekce souvisí s články „Hlavně solidní ouřada“ – 4.11.2012, Respekt číslo 45/2012, a „Prezident třikrát jinak“ – 24.11.2012, Respekt číslo 48/2012 |
Iva Tajšlová a Jaroslav Petřík, COV | 45 minut | demokracie, politika, Učím s RESPEKTem, veřejné instituce | 2. 12. 2012 | 7788x |
Prezident ČR a USA
Lekce žáky seznámí se způsobem volby prezidenta v USA a v ČR, přiblíží pravomoci obou prezidentů a ukáže rozdíly mezi prezidentskou a parlamentní demokracií. Žáci dostanou prostor k diskusi nad názorovými rozdíly mezi kandidáty na prezidenta v USA ve volbách 2012 (Obama – Romney). Lekce využívá články „Nesnadná volba“ a „Hlavně solidní ouřada“ – 4.11.2012, Respekt číslo 45/2012 |
Iva Tajšlová, COV | 45 min | demokracie, Učím s RESPEKTem, veřejné instituce | 13. 11. 2012 | 8586x |
Záleží na každém hlasu?
Lekce přibližuje poměrný volební systém pro krajské volby a většinový volební systém pro volbu senátorů. Zároveň demonstruje, že i hlasy jednotlivců mohou být rozhodující. Lekce je použitelná i v hodině matematiky. Lekce vznikla v reakci na články zabývající se výsledky krajských a senátních voleb v Respektu číslo 42/2012. |
Iva Tajšlová, COV | 45 minut | demokracie, lokální dimenze, Učím s RESPEKTem, veřejné instituce | 21. 10. 2012 | 7576x |
Co vlastně dělají kraje?
Lekce přibližuje rozdílné kompetence státních, krajských a obecních úřadů a na reálných případech ukazuje provázanost různých úrovní státní správy. Formou rolové hry se žáci seznámí s protichůdnými zájmy jednotlivých úrovní rozhodování. Lekce je inspirovaná článkem „Volíte mě, tedy jsem.“ – 30.9.2012, Respekt číslo 40/2012 |
Iva Tajšlová a Jaroslav Petřík, COV | 45 minut | demokracie, lokální dimenze, Učím s RESPEKTem, veřejné instituce | 14. 10. 2012 |
8161x
1 komentář |
Volební billboardy
Lekce je zaměřena na problematiku politické komunikace skrze billboardy. Lekce poukazuje na vyprázdněnost politických billboardů v kampani ke krajským volbám 2012 a vede k zamyšlení, proč k tomu dochází. Žáci se zamyslí nad funkcí billboardů v politické kampani a nad tím, podle čeho se rozhodují voliči před volbami. Lekce vznikla v reakci na článek „Volíte mě, tedy jsem.“ – 30.9.2012, Respekt číslo 40/2012 |
Libor Pospíšil, FSS MU a Jaroslav Petřík, COV | 45 minut | demokracie, kritické uvažování, mediální gramotnost, politika, Učím s RESPEKTem | 7. 10. 2012 | 7425x |
Zákonodárný proces v Česku a veto zákona o sociálně-právní ochraně dětí
Prostřednictvím práce s textem se žáci seznámí s procesem vzniku zákonů v ČR, na příkladu zákona o sociálně-právní ochraně dětí vetovaného prezidentem ČR si postup ověří a zamyslí se nad (ne)výhodami ústavní a pěstounské péče. Lekce vznikla v reakci na článek „Vítězství ústavů“ – 16.9.2012, Respekt číslo 38-39/2012 |
Iva Tajšlová, COV | 45 minut | demokracie, lidská práva, odpovědnost, Učím s RESPEKTem, veřejné instituce | 23. 9. 2012 | 6083x |
Jak ochránit korupčníka?
Žáci budou na základě konkrétního příkladu konfrontováni s tím, že demokratické zřízení samo o sobě není zárukou respektování ústavy a práva. Zjistí, jak mohou v situacích, kdy je právo ohýbáno, fungovat mezinárodní instituce, jaká je role opozice a jakým způsobem mohou reagovat samotní občané. Rozpoznají, že role občanů je pro udržení demokracie a právního státu nepostradatelná. Lekce vznikla v reakci na článek „Neklid na východní frontě“ – 23. 7. 2012, Respekt číslo 30/2012 |
Eliška Bucvanová, COV | 45 min | demokracie, občanská společnost, odpovědnost, participace, politika, právo, projevit názor, Učím s RESPEKTem | 9. 9. 2012 | 5417x |
MÉDIA A POLITIKA
Lekce vede studenty k zamyšlení se nad vztahem mezi médii a politikou. Měli by pochopit, proč se politici snaží vyvíjet tlak na média, a rozpoznat, kdy se tento tlak na média stává překážkou demokracie. |
Marcela Rašková, dle knihy Médiální výchova jako součást předmětu | 2x 45 min | demokracie, mediální gramotnost, politika, svoboda | 18. 3. 2012 | 7084x |
Jak projevit nesouhlas
Jaká byla motivace nesouhlasit s oficiálními názory v období diktatury. Jaká rizika neslo projevit svůj názor. Jaký je význam nesouhlasu dnes. |
Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality | 1-2x 45 min | demokracie, občanská společnost, participace, projevit názor, svoboda | 14. 3. 2012 |
6994x
1 komentář |
Ideální občan tehdy a dnes
Jak se liší občanský život v minulém a současném režimu. |
Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality | 2x 45 min | demokracie, lidská práva, občanská společnost, participace, svoboda | 14. 3. 2012 | 7223x |
Sledování a kontrola
Jak probíhalo sledování za totality. Které osoby zasáhlo. K čemu sloužilo. |
Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality | 2-3x 45 min | demokracie, lidská práva, politika, svoboda, veřejné instituce | 11. 3. 2012 | 4753x |
Společnost a společenství
Ideové základy komunismu a jejich prosazování v ČSSR. |
Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality | 1-2x 45 min | demokracie, občanská společnost, participace, právo, svoboda | 7. 3. 2012 | 6833x |